Někteří účastníci tiskovky mají blažený úsměv na rtech, jeho svatost přistála včera na pařížském letišti pro “pastorální návštěvu“. V jejím průběhu se bude převážně věnovat veřejným konferencím a lekcím, které se týkají třech textů indického filozofa NAGARJUNA. Nahlédla jsem do tiskových materiálů připravených pro novináře: „NAGARUJNA zanechal budoucím generacím filozofické hledisko, které umísťuje pravdu fenoménů na poloviční cestě mezi eternalismem neboli realitou jevů a anihilismem, který jim upírá i očividnou skutečnost.“ Mám pocit, že se mi zauzloval mozek.
Tenzin GYATSO, byl v roce 1938 uznán jako reinkarnace předchozího Dalajlamy a o rok později, byly mu pouhé čtyři roky, byl intronizován v Lhasse, hlavním městě Tibetu, na čtrnáctého Dalajlámu.
„V šestnácti letech jsem obdržel zodpovědnosti a poté jsem ztratil svobodu. Později jsem přišel o svou zemi. Dnes mám svobodu. Pro mě je to příležitost, jak se obohatit díky jiným tradicím. Setkávám se i s vědci. Miluji to.“
V roce 1959 Dalajlama tajně opustil Tibet. Čína, která nezávislý región vojensky okupovala v roce1949, k němu dodnes chová těžko pochopitelnou nenávist. Mile ho přezdívají „vlk s lidskou tváří“. A s novými vládci v Pekingu se záležitosti hned tak nesrovnají. Podle Dalajlamy Mao byl přinejmenším věrný některým principům, své ideologii, ale dnešní Čína není podle něj socialistická:
„Je to komunistický kapitalismum. Totalitární kapitalismus.“
Tlumočník tlumočí.
Dalajlama je v mezičase zabořený do kanape a komunikuje s třemi baculatými andílky na stropní fresce.
„Věřím v lidské hodnoty jako je soucit, odpuštění, laskavost, tolerance a sebeovládání. Věřící anebo ateisté, všechny lidské bytosti mohou vyzkoušet své schopnosti a své kvality a učinit jejich životy šťastnějšími. „
Řada za mnou souhlasně mručí. Tři mužské hlavy v řadě přede mnou souhlasně pokyvují. Jeho svatost musí mít silný charakter, aby nepodlehla přemíře úcty.
Jeho svatost má smysl pro humor a ráda vypráví historky. Čas od času se nakloní k tlumočníkovi, společně hledají výraz v angličtině, jazyku, ve kterém se Dalajlama plyně, i když ne vždy srozumitelně, vyjadřuje. Pokaždé, když ukončí větu, Dalailama se usměje.
„Máte velký vliv,“ obrací se přímo k novinářům. „Nevedeme pouze boj za Tibet. Vedeme jej za spravedlnost.“
„Hmmm,“ zní mi za zády.
„Měli byste být jako sloni s chobotem,“ pokračuje Dalajlama na adresu novinářů. „A pátrat po pravdě. Nejen na povrchu, ale i za zády (napodobuje gestem ruky sloní chobot, který mu sahá za záda). Hledat to co je skryté, neviditelné lidským očím.“
Dalajlama se zvrátil do kanape a rozesmál se.
Po demonstracích proti čínské okupační politice v Lhasse, po jejich tvrdém potlačení, čínské vládnoucí kruhy byly přinuceny přistoupit na jednání s Dalajlamovi vyslanci.
„Když se jednatelé vrátili zpět, jejich první slovo bylo „zklamání“. Dalajlama se znovu rozesmál a pokračoval: „To je prozatím výsledek. Přejeme si pokračovat v jednáních.“
A když padne otázka: „Jak se podle vašeho názoru bude situace po Olympijských hrách vyvíjet? Dalajlama zaváhá: Co bude po Olympijských hrách? Nevím. Mohu říct jen jednu věc „Wait and see“.
P.S.: Dalailama obdrzel v roce 1989 Nobelovu cenu za mír